Bijnieruitputting

Wat is bijnieruitputting?

De bijnieren zijn twee hormoonorganen bovenop de nieren. Bijnieren maken 3 soorten hormonen aan: bijnieruitputting

• Adrenaline en cortisol; stresshormonen
  • Hormonen die de stofwisseling van mineralen regelen
  • DHEA, voorloper van de geslachtshormonen.

Oorzaken van bijnieruitputting kunnen zijn:

• Slaaptekort
  • Veel stress
  • Ongezonde levensstijl
  • Het gebruik van stimulerende middelen, zoals cafeïne als je moe bent
  • Langdurige of herhaaldelijke luchtweginfecties
  • Ieder ernstig emotioneel trauma
  • Mogelijk zwakke bijnieren vanaf de geboorte

De symptomen van bijnieruitputting bestaan onder andere uit vermoeidheid, niet herstellen na inspanning, veranderd slaappatroon, problemen met de weerstand, grote behoefte aan suiker, negatief zelfbeeld met humeurigheid, geheugenverlies en prikkelbaarheid.

Een bekend voorbeeld van bijnieruitputting (of het voorstadium daarvan) is burn-out. Vandaag de dag komt in Nederland (dreigende) bijnieruitputting vaak voor, ook reeds bij jonge mensen van nog geen 30 jaar.

Behandeling van bijnieruitputting

Maatregelen op het gebied van leefstijl (voldoende slaap, geen koffie, geen suiker) en voeding zijn van groot belang. Daarnaast zijn er vitamines, zoals C en B5 die de bijnieren versterken, mineralen en tevens plantaardige middelen. Regelmatig geeft ik behandeling met een soort mini-infuus met meerdere antioxidanten en mineralen. Acupunctuur is ook vaak effectief!

Wilt u meer informatie over bijnieruitputting, of een afspraak maken? Neem dan contact op.