Etalagebenen

Onder etalagebenen , ook wel "claudicatio" genoemd, verstaat men de pijn die optreedt in de benen , meestal kuitspieren, bij lopen . Men wordt gedwongenetalagebenen veel langzamer te gaan lopen of stil te staan, waarna de pijn afzakt. Na enige tijd kan men dan weer verder lopen.

De oorzaak van deze klacht is ontoereikende bloedcirculatie door vernauwing (vet, kalk en dode weefselresten)in de wand van grote slagaders in het bekken of in de benen.

Risicofactoren zijn hoge bloeddruk, hoog cholesterol, verhoogd Lipoproteine (a) en/of homocysteine, en roken. Bij suikerziekte komen klachten van de bloedcirculatie regelmatig voor. Dit proces van vaatvernauwing wordt ook atherosclerose en arteriosclerose genoemd .

Afhankelijk waar deze vaatvernauwing het meeste last geeft kan het aanleiding geven tot bijvoorbeeld duizeligheid , geheugenproblemen of een zgn. CVA wanneer de vernauwing in de halsslagader zit ; men spreekt van angina pectoris wanneer de kransslagader lokaal verstopt zit en dus van etalagebenen als de vaten in de benen onvoldoende bloed laten doorstromen.

Behandeling bij etalagebenen

Het best helpt hier de chelatietherapie, aangevuld met orthomoleculaire middelen zoals vitamine C en E. Ook vitamine D en K zijn van belang. Wanneer het homocysteine te hoog is, zijn extra B-vitamines vereist.

Wanneer lipoproteine (a) en/of het LDL-cholesterol verhoogd is, is chelatie afgewisseld met Plaquex de beste methode.

Wilt u meer informatie over etalagebenen, of een afspraak maken? Neem dan contact op.