Candida

Candida is een op zich onschuldige gistcel die zich bevindt in de darmen. Veelal geeft deze in het geheel geen klachten.

Echter, onder bepaalde omstandigheden zoals gebrek aan maagzuur, medicatie (antibiotica, steroiden, zuurremmers), hormonale veranderingen (pilgebruik) kan een sterke toename van Candida optreden. Deze gist kan bij vrouwen hardnekkige vaginale infecties veroorzaken.

Maar andere mogelijke gevolgen van Candida zijn :

• Overmatige winderigheid en buikpijn
  • Dunne ontlasting
  • Vermoeidheid en hoofdpijn
  • Weerstandsgebrek (vaak verkouden of bijholte-ontsteking), depressieve klachten, prikkelbaarheid

Mogelijk speelt een toxine (gifstof) hierbij een rol. De mate waarin men last heeft van Candida is via een ontlasting-, maar ook met een bloedtest en/of urine-test te schatten. Een verhoogde waarde in combinatie met specifieke klachten is een goede reden om over te gaan tot behandeling van de Candia-belasting.

Candida behandeling
Behandeling kan met reguliere en/of natuurgeneeskundige medicatie en dient gepaard te gaan met een dieet. Er zijn legio natuurlijke anti-candida middelen maar vaak is een middel uit de apotheek aanvankelijk nodig.

Suiker (ook vruchtensuiker) , melk en alcohol dient tijdens deze kuur absoluut gemeden te worden! Ook gistbrood en witmeel . De kuur kan maanden duren , maar loont de moeite, want de conditie gaat absoluut vooruit. Ter controle doe ik vaak een bloedmeting om het nivo van antistoffen tegen Candida te bepalen. Meten is weten!

Wilt u meer informatie over de behandeling van Candida, of een afspraak maken? Neem dan contact op.